politia_romana_04724400Jó az, ha egy „fegyőrnek” a magas képzettség mellett humora is van. Mert ugye, sosem lehet tudni, mikor lesznek az elsőkből utolsók, ahogy meg vagyon az írva.

Nekünk, romániai magyaroknak – egykor csak egyszerűen magyaroknak – megírták a sorsunkat Trianonban, azóta az év 365 napja számunkra nemzeti gyásznap. Na, de itt van egy sepsiszentgyörgyi egyenruhás, áll a rendőrség bejáratánál. Én oda hozzá a tegnap, szólalok tiszta kíváncsiságból, van-e felső korhatár, ameddig le lehet tenni… Itt, a felső korhatárnál akadtam el a román fogalmak sűrűjében. Kérdeztem csak úgy, szöveg közben, hogy esetleg nem tud magyarul?

Ártatlan, megértő mosollyal válaszolt valami éktelen ősgall nyelven, hogy franciául igen (úgy én is értek valamennyit), meg inglisül, hogy úgy is tud, meg románul, de magyarul nem. A mosolya viszont olyan megértő, mint a debilis (szellemileg fogyatékos) gyermekek tanárnőjének. Erre bennem is talpra állt a halálra ítélő Trianon, s mondok neki románul, hogy az baj, az baj. Mire ő, hogy az nem baj.

Valahogy kinyögöm, hogy az én előrehaladott koromban – a bibliai Dávid király 300 évet élt, mégis vezetett, s milyen jól! – letehetem-e a gépkocsivezetői vizsgát, van-e felső korhatár, mert én megkívántam. Ismét megértő és örömmel magyarázza, semmi akadálya, csak nyugodtan vágjak bele. Így hát négy – angol, francia, román és utolsó sorban magyar – nyelven megértettük egymást, én köszöntem a tájékoztatást, nyújtotta segítő kezecskéjét, és szólala: szervusz.

Kézrázás után kirázott futólag a hideg: mikor, hol ihattam én pertut ezzel az őrrel, Budapesten-e, Zalánpatakán-e vagy Scorniceşti-ben? Lehet, összetévesztett egyetemi kollégájával a Sorbonne-ról? Nagyobb baj az, és ezt már a kicsi drága Szent György-rézszobornál következtettem, hogy itt, a székely Szentgyörgyön egy rendőr nem tud se székelyül, se magyarul – egykutya! –, nem tud szóba állni az itteni másfél millió (ennyin tán még vagyunk) magyarral, miközben mögöttem tucatszám álldogálnak egyik lábukról a másikra az angolok, franciák, hogy szóba állhassanak ezzel az ömlesztett rendőrrel a maguk londoni, oxfordi, párizsi anyanyelvükön.

Jut eszembe, hogy hol a jó francokban szerezték meg ezek maguknak az autonómiát ide? És tud-e erről Brüsszel, az Európai Unió vagy a kehes Strasbourg?

Czegő Zoltán
Székely Hírmondó

HIRDETÉS
Erdély-, Székelyföld autósmatricák kaphatók
