Emil-AluasAkárhányszor Európába vagy a tengeren túlra utazom mindig büszkén vállalom, hogy erdélyi, kolozsvári vagyok. Hazatérve meg azt látom, hogy Erdély tisztább, rendezettebb, szebb mint a karpátkanyaron túli Órománia. Nyugodtan kijelenthetjük: Erdély a nyugati civilizáció része.

Mindig szívesen emlékszem vissza azokra a pillanatokra amikor Bloomington-ban, Indiana államban (USA) szombat-vasárnaponként találkoztam a könyvtár román részlegén, Matei Calinescu professzor úrral. Ő mindig azt mondta, irigyel bennünket kolozsváriakat. Imádta a szülővárosomat ahol annak idején doktorandusz hallgató volt. Egy felmérésben a következő kérdésre keresték a választ: Hogyan látják az erdélyieket a Regátban? Az alábbi válaszok születtek: az erdélyiek becsületesebbek, korrektebbek, szorgosabbak, összetartóbbak, előrelátóbbak, fegyelmezettebbek, civilizáltabbak, nyugodtabbak, komolyabbak, nyugatiasabbak, tanultabbak, büszkébbek, türelmesebbek, egyszóval felsőbbrendűbbek. Ezért is vallom: büszke vagyok arra, hogy erdélyi vagyok.

Húzzuk meg a határt Erdély és Románia között! <

Sunt mândru că sunt ardelean

Ori de câte ori sunt în Europa sau peste Atlantic, cu mândrie mă prezint ca fiind din Cluj, din Ardeal. Când vin acasă, văd Ardealul că este mai curat, mai organizat, mai frumos. Noi, ardelenii, ne putem considera ca făcând parte din cultura şi civilizaţia vestică.

Îmi aduc aminte de cei opt ani petrecuţi în Bloomington, Indiana (SUA), când sâmbăta şi duminica mă întâlneam în bibliotecă, secţia română, cu prof. Matei Călinescu. Îmi spunea mereu că ne invidiază pe noi, cei din Cluj. Era îndrăgostit de oraşul meu. Îşi luase doctoratul la Cluj. IRES a publicat pe 8 februarie a.c. rezultatul răspunsurilor la întrebarea „Cum sunt văzuţi ardelenii de ceilalţi români?”. Iată ce spun despre noi: că suntem cinstiţi, corecţi, harnici, uniţi, calculaţi, disciplinaţi, civilizaţi, calmi, serioşi, mai occidentali, inteligenţi, înţelepţi, mai educaţi, demni, răbdători, suntem superiori. De aceea le spun tuturor că „sunt mândru că sunt ardelean”.

